Bil (B körkort)

Om du uppskattar en kvalitativ och effektiv körkortsutbildning i en trivsam miljö är Östra Trafikskolan valet när du ska ta ditt körkort.

B körkort för bil

Vägen till ett körkort

För att få skriva in dig på trafikskola behöver du ett körkortstillstånd. Det ansöker du om hos Transportstyrelsen.

En körkortsutbildning innefattar såväl en praktisk som en teoretisk del. Körlektioner (se prislistan) sker på trafikskolan, men du kan också mängdträna hemma om du har en godkänd handledare vid din sida.

När det gäller teoristudier så finns hjälpmedel i form av böcker och digitala utbildningspaket (läs mer om detta här!) att investera i.

Vidare måste du gå kurserna riskutbildning 1 och 2. Riskettan går du på trafikskolan, Risktvåan på halkbana.

Avslutningsvis ska du genomföra godkända prov hos Trafikverket; kunskapsprovet som är teoretiskt samt körprovet där inspektören bedömer att du är trafiksäker, förstår och tillämpar lagar och regler, att du kan manövrera bilen på rätt sätt samt att du kör sparsamt och miljövänligt.

Individuellt anpassade lektioner

På Östra trafikskolan anpassar vi utbildningen efter elevens förkunskaper – men också med hänsyn tagen till elevens behov och önskemål. Flertalet av våra övningsområden ligger geografiskt nära trafikskolan vilket bidrar till effektivitet i våra körlektioner. Våra övningsbilar är Volvo V40 och XC40 (med manuell växel eller automatlåda), säkra, miljövänliga och lättkörda. Vår lokal ligger centralt vid knutpunkten Redbergsplatsen och är lätt för elever att nå med spårvagn eller buss.

Vi är anslutna till STR

Ytterligare en trygghet för våra kunder är att Östra trafikskolan är ansluten till vår branschorganisation STR vilket borgar för seriositet och kvalitet.